onsdag 25. januar 2012

5 om dagen for en kresen krabat



Frisk frukt og grønnnsaker er noe det går enormt mye av her i huset. 5 om dagen sies det...................
Vel...grønnsakene er det jeg og min mann som liker best og det ser ut som minstemann på 8 mnd. også liker det.
Men så har vi 3-åringen vår da, som er den mest kresne av de kresne. Kansje også fordi han har endel mat-allergi som gjør at det blir litt begrensninger når det gjelder smaking. Men det gjelder jo ikke grønnsaker. Jeg har jo forstått at dette er et ganske så vanlig problem for oss foreldre, det å få barn til å spise grønnsaker. Han likte grønnsaksmos som baby, men det snudde fort. Han spyttet ut det meste av mat, bortsett fra brødskive med leverpostei.
Vi tvinger han ikke til å spise noe som helst, men han må ha grønnsaker på tallerken sammen med kjøttboller, pølser eller annen mat. Også hjelper han til å skjære opp grønnsaker innimellom.
Derimot så elsker han frukt og det gjør vi alle :)
Det viktigste er at man får i seg noe frukt og grønt i løpet av dagen. 
Oppskjært frukt, smoothie, juice, lage saftis med frukt i, youghurt med frukt eller bær, youghurtis med frosne bær osv.
Jeg forsøker også å lure inn litt grønnsaker i kjøttboller eller kjøttkaker som jeg lager selv, men jeg må nok finkværne alt sammen litt mere ;) De er ganske så skarpe disse småtassene, og man må være oppfinnsom.
I smoothie er det litt enklere å lure inn f.eks litt gulrot. Da blander jeg f.eks. eplejuice, litt finrevet gulrot, frosne jorbær og litt isbiter i blender.
Har forsøkt å kutte morsomme figurer o.l, å lage ansikter med forskjellige typer grønnsaker, men......
kansje med tiden.

Jeg tar gjerne imot flere forslag :)))


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar