torsdag 26. januar 2012

Terteskjell - Et festmåltid på en hverdag




I dag hadde jeg besøk av svigermor og da serverer man gjerne tradisjonell middag. Det slo meg at det er lenge siden jeg har spist terteskjell, det er en meget undervurdert rett. Rett og slett  knallgodt!



TERTESKJELL:

Terteskjellene varmes opp i ovnen på svak varme.

Lag hvit saus:

Smelt en god klatt med smør i en kjele, deretter har du i 2 ss hvetemel og visp hele tiden, spe ut med melk til du syntes sausen er passe tykk, og husk...... VISP HELE TIDEN, smak til med salt og pepper. Ha gjerne i 1 ts. karri (kan sløyfes).

Når du har passe tykkelse på sausen skrur du ned varmen. Ha i ferdig kokte gulrøtter, stangselleri og erter.
Til slutt har jeg i fiskepudding delt i terninger, evt. torsk i biter og noen scampi på toppen.
Pynt med dill og sitronskive.










Vi øver på ny mat med lillegutt og det må jo gå i hans tempo, så bare det at maten ser annerledes ut er nok for han. Han fikk terteskjell med kyllingkjøttdeig og makaroni, litt erter, sitron og agurk i dag.
Jeg kan med en gang si at han spiste veldig godt for en gangs skyld. Terteskjell var godt :) Kyllingkjøttdeig og makaroni gikk ned på høykant som vanlig.
Da er det bare å bytte ut eller føye til en og en ingrediens av gangen. Målet er at han vil ha min spesial lagede hvite saus laget uten kumelk. Istedenfor fiskepudding(inneholder melk) bruker jeg da torsk i små biter.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar